Projekt podpory polytechnického vzdělávání na SŠNO Bystřice pod Hostýnem vstupuje do druhé poloviny
1.září 2018 započala na Střední škole nábytkářské a obchodní Bystřice pod Hostýnem realizace projektu „Implementace Krajského akčního plánu rozvoje vzdělávání pro území Zlínského kraje“. Projekt je zaměřen na intervence vedoucí ke zkvalitnění poskytovaného vzdělávání ve školách Zlínského kraje a to zejména v oblastech polytechnického vzdělávání, čtenářské, matematické gramotnosti a vytvoření systému kariérového poradenství. Příjemcem projektu je Zlínský kraj.
Do projektu jsou zapojeny dvě MŠ z Bystřice pod Hostýnem – MŠ Sokolská a MŠ Palackého, 5 ZŠ – ZŠ T.G.Masaryka Bystřice pod Hostýnem, 1. ZŠ Holešov, 2. ZŠ Holešov, ZŠ Hulín a ZŠ Fryšták a 2 gymnázia – Gymnázium L. Jaroše Holešov a Gymnázium Kroměříž.
SŠNO Bystřice pod Hostýnem se podílí na realizaci projektu v oblasti polytechnického vzdělávání. Jedná se o pět aktivit: Sdílení dílen pro žáky ZŠ, Volnočasová aktivita pro žáky ZŠ, Volnočasová aktivita pro žáky SŠ, Vzdělávací aktivity pro děti MŠ a Praxe pro žáky gymnaziálních oborů.
1. Sdílení dílen pro žáky ZŠ
Tuto aktivitu navštěvovaly 4 základní školy z regionu Zlín. Cílem této aktivity bylo zhotovit jednoduchý dřevěný výrobek, který byl vytvářen pod dohledem /lektorů/ učitelů odborné výuky. Tato aktivita probíhala v časovém úseku 5 hodin. Žáci ZŠ vytvářeli jednotlivé výrobky ve školních dílnách - učebnách SŠNO Bystřice pod Hostýnem. V průběhu jednotlivých setkání byla zhotovena ptačí budka, krmítko pro ptáky, jednoduchá sedačka, upomínkový předmět – puzzle a hmyzí domek, který byl zařazen jako bonusový výrobek.
Žáci byli seznámeni v průběhu aktivity také se základními truhlářskými procesy, postupy a truhlářským nářadím.
Aktivita byla vždy směřována k tomu, aby výstupem byl jednoduchý dřevěný výrobek.
ŠKOLA
|
VÝSTUP
|
POČET SETKÁNÍ CELKEM
|
POČET ŽÁKŮ CELKEM
|
ZŠ Hulín 1.ZŠ Holešov 2.ZŠ Holešov ZŠ Fryšták
|
Ptačí budka Krmítko pro ptáky Jednoduchá sedačka Upomínkový předmět - puzzle
|
16
|
257
|
2. Volnočasová aktivita pro žáky ZŠ
Cílem této aktivity bylo zhotovit jednoduchý dřevěný výrobek, který byl vytvářen pod dohledem pedagoga odborné výuky a pedagoga ZŠ. Tato aktivita probíhala v časovém úseku 3 hodin. Žáci ZŠ vytvářeli jednotlivé výrobky ve školních dílnách - učebna SŠNO Bystřice pod Hostýnem. V průběhu jednotlivých setkání byly vytvářeny jednoduché dřevěné výrobky a to drobný uměleckořemeslný výrobek /jednoduchý řezbovaný prvek a jednoduchá intarzie. Záměrem této aktivity bylo také předat informace o materiálech a nástrojích používaných při řezbování a intarzování a naučit žáky základním technikám a postupům včetně povrchových úprav. Pro seznámení s novými technologiemi u této aktivity v opracování dřeva byl použit CNC laser /řezání dýh/.
ŠKOLA
|
VÝSTUP
|
POČET SETKÁNÍ CELKEM
|
POČET ŽÁKŮ CELKEM
|
ZŠ T.G. Masaryka BpH
|
Jednoduchý řezbovaný prvek Jednoduchá intarzie
|
10
|
61
|
3. Volnočasová aktivita pro žáky SŠ
Cílem tohoto volnočasového kroužku bylo, aby žáci SŠ pracovali a plnili reálné úkoly v pracovním týmu pod vedením a dohledem pedagoga při tvorbě jednoduchých výrobků ze dřeva a seznamovali se s historickými řemesly a technologiemi.
Výstupem aktivity byly výukové předměty - výukový kufřík pro vzorky dřevin, vzorky dřevin a zdobný řezbovaný prvek.
Součástí tohoto programu bylo stanovení konkrétních úkolů a cílů, které byly zaměřeny na rozvoj odborné kvalifikace, zručnost a schopnost postupovat samostatně při tvorbě jednotlivých výrobků. Finální dokončení výukových předmětů bylo provedeno na CNC laseru.
Tato aktivita probíhala v časovém úseku 3 hodin /jeden kroužek/ na pracovištích školních dílen.
ŠKOLA
|
VÝSTUP
|
POČET SETKÁNÍ CELKEM
|
POČET ŽÁKŮ CELKEM
|
SŠNO BpH
|
Výukový kufřík pro vzorky dřevin Vzorky dřevin Zdobný řezbovaný prvek
|
40
|
312
|
4. Vzdělávací aktivity pro děti MŠ
Cílem aktivity bylo rozvíjet u dětí MŠ jemnou motoriku, zručnost, barevné cítění, kreativitu a invenci. Děti si nenásilnou metodou osvojovaly základní znalosti o dřevěném materiálu a možnostech jeho zpracování.
Výstupem aktivity byly předměty s dětskou tématikou, které si děti zhotovovaly z předem připravených polotovarů. Před samotnou realizací byly děti motivovány povídáním na koberci na dané téma. Po praktické části bylo opět na koberci provedeno krátké hodnocení učitelkou a také hodnocení aktivity samotnými dětmi.
Aktivita probíhala v rozsahu 2 hodin, byla realizována na učebnách MŠ nebo v dílnách praktické výuky školy.
ŠKOLA
|
VÝSTUP
|
POČET SETKÁNÍ CELKEM
|
POČET DĚTÍ CELKEM
|
MŠ Palackého
|
Výroba zvířátka z dřevěného polotovaru Barevná čert – vybarvování obrázku Zvířátka a jejich pelíšky Dřevěná figurka Stavba hradu – dřevěná stavebnice Pixely – dřevěná skládačka Robot – dřevěná figurka
|
14
|
280
|
MŠ Sokolská
|
|
5. Praxe pro žáky gymnaziálních oborů
Cílem této aktivity bylo prohloubení polytechnického vzdělání žáků gymnázia.
Aktivita probíhala v týdenních blocích v rozsahu 6 hodin denně v učebně ICT a učebně grafických předmětů – 3D tiskárna a CO2 laser. Aktivitu vedli učitelé školy.
Obsah byl rozdělen do 3 tématických celků:
o Programování v TurboCAD – seznámení s prostředím programu a jeho využitím, kreslení ve 2D a modelování 3D, tvorba výkresu, vizualizace modelu a velkoformátový tisk jednotlivých prací.
o Laserové řezání a gravírování – seznámení s principem laseru a jeho využitím v praxi, základy programování v RD WORKS nastavování parametrů stroje, realizace drobných projektů.
o 3D tisk – seznámení s principem tisku, návaznost na modelování v TurboCAD, praktická ukázka realizace individuálních projektů.
ŠKOLA
|
VÝSTUP
|
POČET SETKÁNÍ CELKEM
|
POČET ŽÁKŮ CELKEM
|
Gymnázium Kroměříž Gymnázium L. Jaroše Holešov
|
Programování v TurboCAD Laserové řezání a gravírování 3D tisk
|
2
|
24
|
Projekt je spolufinancován Evropskou unií, prostřednictvím Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání.